سافر بألة الزمن

† الة الزمن †


- الفكرة بكل بساطة هي " آلة الزمن " .

-ايوه مش تستعجب " ألة الزمن " عاوز كل واحد يتخيل اني اتيحت له الفرصة انه يستخدم ألة الزمن ويروح مكانين فقط.

1- مكان ديني .

2- مكان عام .


-ويقولنا هيعمل ايه بالضبط وعاوز يبقي ايه في الفترة دي ؟


- مثلا انا ها ابدا :

1- مكان ديني :-

- نفسي اكون اكون مع السيد المسيح لما كل التلاميذه سابوه وجريوا الموقف ده دايما بيالمني جداا بحس بالام ازاي التلاميذ يتركوا سيدهم اللي اعترفوا انه هو ابن الله قد ايه اتخلوا عنه وقد ايه البشر ضعفاء وسابوا المعلم اللي اقام الموتي واخرج الشياطين واشبع الالاف و اللي مشي علي الماء وسيطر علي الطبيعة بالكلمة كل ده مش اثر فيهم وكلهم تركوه وهربواا نفسي اكون معاه بشده انا عارفة اننا مش هعمل حاجة بس ها استريح .

2- مكان عام :-

نفسي اروح المستقبل واشوف ايه التطورات اللي هتحصل وهيكون ايه شكل العالم وياتري الخلافات والنزعات هتتحل ولا تتعقد اكتر والامراض هيلاقوا ليها علاج ولا لاء وهيكون ايه شكل العالم كاكل من ناحية التطور التكنولوجي والعالمي المعاصر .


ياريت كلنا نشارك و يقول نفسه يروح فين دينى و عام
ســــلام ونعمة ليكم ..
صراحة فكرة جميلة اوى اوى ..
انا بنسبة لى مكان دينى نفسى أكون مع المسيح بردة بس قبل عملية الصلب ...
مكان عام نفسى أكون فى المستقبل بردة نفس الرد بس بنسبة للتطورات على ما أظن كل شىء هيكون زى ما علية مفيش جديد ..

سلام الرب لكم :
الموضوع جديد قوى وعجبنى بس هقول عليه لو فى الماضى نفسى أحضر ولو ربع دقيقه فى اى لحظه فى حياة يسوع مهما كانت اللحظه سواء فى وعظه او معجزة أو الصلب بس المشكله مستهالش اكون فى الوقت ده بس فى الوقت الحالى على الاقل أروح أشوف الأماكن اللى عاش فيها والقبر وطريق الجلجثة والنهر اللى تعمد فيه بس برضه ما استهلشى .
بالنسبه للمكان العام مفيش حاجه محدده بس يكون المكان ده فى أمان وسلام ومفيش حد يخاف أن يحصل حاجة مخيفه .
يالا وعايزة أسمع اراء تانيه .
والرب يباركنا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

أحدث الموضوعات

From Coptic Books

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة من 10/2010